Heupslijtage – Fysiotherapie Oostgaarde – Capelle aan den IJssel

Heupslijtage

Heupslijtage

FYSIOTHERAPIE OOSTGAARDE
de Linie 6
2905 AX Capelle a/d IJssel
010-4510664
www.oostgaardefysio.nl 

Een aantal keer per jaar beschrijven wij een veel voorkomende klacht , geven aan wat u er zelf aan kunt doen en -wanneer fysiotherapeutische hulp wenselijk is.

Wij doen dit aan de hand van de 5 basisvragen:

wat heb ik?    Hoe komt dat?    Hoe lang gaat het duren?
Wat zijn de gevolgen, hoe gaat het over.

In deze nieuwsbrief beschrijven wij de verschijnselen van heupslijtage (cox artrose)

Het heupgewricht zit met de voorkant in de lies en met de achterkant diep in de bil. Het is een stevig gewricht en ligt goed beschermd onder grote en krachtige spieren.

Tot de leeftijd van 55 a 65 jaar komen er maar weinig problemen voor met de heup. Zijn er toch pijnklachten dan betreft dit meestal onschuldige overbelastingspijnen van omliggende spieren of pezen.

Boven de 55 loopt het aantal mensen met klachten van heupartrose met het klimmen der jaren toe.

Bij mannen boven de 50 is de kans op heupartrose nog geen 2 %; bij vrouwen ligt dit op bijna 3 %.

Artrose ontstaat geleidelijk en geeft in het begin meestal een zeurend pijn gevoel diep in de bil.

Wat heb ik?

Elk gewricht kan goed glijdend bewegen omdat er op de beide bot-uiteinden een harde en gladde laag kraakbeen zit. Als de kwaliteit van dit kraakbeen slechter wordt heet dat artrose.

In eerste instantie zullen de omliggende spieren extra hun best gaan doen om het slechter wordende gewricht te steunen en te sturen. In de praktijk geeft dat een soort spierpijn klachten; meestal van de bilspieren en vaak tijdelijk van aard.

De klachten treden meestal op daags na een grotere inspanning (bv een langere wandeling, of meer traplopen) en zij het duidelijkste voelbaar met het weer gaan lopen nadat u een tijd stil hebt gezeten.

Als later de kwaliteit van het kraakbeen nog verder afneemt ontstaan er geleidelijke vormveranderingen en lichte ontstekingsreacties in het kraakbeen en het omliggende gewrichtskapsel. ( tot dit moment is er op een röntgenfoto nog niets te zien !) Naarmate de kwaliteit van het kraakbeen verder afneemt zullen naast de toenemende spierklachten ( mn in bil en vaak doortrekkend in bovenbeen) ook de pijn direct vanuit het kraakbeen en kapsel meer gaan opspelen. Vrij kenmerkend hiervoor zijn de toename van pijn in de nacht, meer pijn in de liesstreek, steeds meer moeite met lopen.

Hoe komt dat?

Kraakbeen bevat vezels , cellen en veel gelei. De gelei werkt als een soort lijm voor de vezels en cellen.

Het vervelende is dat door te weinig gebruik van het gewricht de hoeveelheid gelei afneemt en de cellen en vezels als het ware losser te komen liggen; hierdoor wordt het kraakbeen kwetsbaarder voor beschadiging.

Aan de andere kant kunnen bij en gezond kraakbeen forse overbelastingsmomenten (val, aanrijding etc) ook beschadigingen in het kraakbeen ontstaan.

Bij de ouder wordende mens is te weinig beweging veel vaker een oorzaak voor het ontstaan van artrose. (ook spelen aanleg, voeding, overgewicht ed een rol )

Hoe lang gaat dat duren?

Artrose is een proces dat in principe niet geneest. Wel kan met name in het begin door voldoende beweging en adequate oefeningen het proces zich redelijk stabiliseren en vele jaren rustig blijven.

Al met al kun je stellen dat :
A: te weinig bewegen het kraakbeen verzwakt en kwetsbaarder maakt, maar
B: intensiever bewegen dan het gewicht kan hebben leidt tot meer pijn door overbelasting van spieren en/of het gewricht.

Wat zijn de gevolgen?

Bij lichte tot middelmatige artrose kunt u de klachten jarenlang stabiliseren door dagelijks

voldoende te bewegen. Rustige bewegingen zoals wandelen, fietsen of sporten waarbij niet al te intensief gesprongen hoeft te worden zijn het beste.

Hoe gaat het over?

Artrose is een proces dat in principe niet geneest. Wel kunt u de verstijving van het gewricht

beperken door dagelijks bepaalde oefeningen thuis te doen.

In eerste instantie zullen de diepere bilspieren de neiging hebben te verstijven en te verkorten. U kunt deze goed als volgt goed rekken:

U ligt op uw rug in bed; indien het de rechter heup betreft: uw rechter knie optrekken en
met uw rechter hand de knie zover mogelijk in de richting van uw linker schouder trekken.

Vervolgens met uw linker hand het scheenbeen pakken en het onderbeen naar links
draaien. U voelt de rekspanning in uw rechter bilstreek.

U herhaalt dit 7x en houdt de rekspanning elke keer 2 seconden vast.

Een goede oefening hiervoor is: een kleine meter achter een stoel gaan staan; de rugleuning beetpakken; uw goede been een stapje naar voor zetten en vervolgens met uw heupen/ buik naar voren bewegen. 10x per keer en minstens 3 a 5x per dag.

Indien deze maatregelen niet afdoende zijn is hulp nodig.

Uw huisarts zal veelal ontstekingremmende medicijnen voorschrijven. In combinatie met bovengenoemde maatregelen kan dit bij niet al te heftige en langdurige klachten helpen.

Als de klacht niet voldoende verdwijnt of toch weer terugkomt is begeleiding van de fysiotherapeut noodzakelijk.

U kunt zich voor deze klacht zonder verwijsbrief direct bij de fysiotherapie aanmelden. De fysiotherapeut zal de stoornissen van verstijving en beperking grondiger aanpakken. Verder zal gekeken worden in welke mate u uw bezigheden en evt. sporten kan uitoefenen. Indien de artrose niet al te slecht is geeft dit veelal vermindering van klachten.

 

Publicatiedatum: 31-07-2017


« Terug naar het overzicht