Nieuwsbrief sept 2014 hoofdpijn – Fysiotherapie Oostgaarde – Capelle aan den IJssel

Nieuwsbrief sept 2014 hoofdpijn

Nieuwsbrief sept 2014 hoofdpijn

Wij beschrijven elk kwartaal een veel voorkomende klacht, -geven aan wat u er zelf aan kunt doen en -wanneer fysiotherapeutische hulp wenselijk is.
Wij doen dit aan de hand van de 5 basisvragen:
wat heb ik?   Hoe komt dat?   Hoe lang gaat het duren?
Wat zijn de gevolgen?    Hoe gaat het over?
In deze nieuwsbrief beschrijven wij de meest voorkomende hoofdpijn :
                                 ( spier )spanningshoofdpijn.
 
  Hoofdpijn komt vaak voor. Bij onderzoek onder de
Nederlandse bevolking meldde 29% van de mensen de
afgelopen twee weken hoofdpijnklachten te hebben
gehad. In een heel leven heeft 96% van de mensen
soms of vaker hoofdpijn.
  Er zijn veel soorten hoofdpijnen.
  De meest gebruikte indeling van hoofdpijn is
afkomstig van de International Headache Society
(IHS).
  Een onderscheid wordt gemaakt in primaire en
secundaire hoofdpijnvormen.
Verreweg de meeste hoofdpijnen zijn primaire hoofdpijnen.
Deze groep omvat 95% van alle hoofdpijnsoorten en komt niet door een ernstige aandoening, maar kan uiteraard wel zeer vervelend zijn.
Van deze primaire hoofdpijn komt de (spier)spanningshoofdpijn  het meest voor;
bij 3 op de 4 mensen ( 75%) met hoofdpijn is er sprake van spierspanningshoofdpijn.
Migraine hoofdpijn komt bij 15% voor.
Een kleine restgroep van 5% bevat o.a. hoofdpijn vanuit problemen met het kaakgewricht.
Bij secundaire hoofdpijnklachten treedt hoofdpijn op ten gevolge van een andere aandoening. Hoewel deze groep veel minder vaak voorkomt ( ± 5%) is bezoek aan huisarts of specialist hier noodzakelijk. (deze hoofdpijnklachten kunnen o.a. gepaard gaan met koorts, dubbelzien, algehele malaise, heftigheid niet afhankelijk van nekbewegingen)
Wat heb ik?
Als u regelmatig hoofdpijn hebt is het belangrijk om te weten welke soort hoofdpijn u heeft.
De meest voorkomende soort, de (spier)spanningshoofdpijn, 
ontstaat door te hoge spierspanning of verstijving van uw nek/ schouderspieren. Vrijwel altijd voelt u de hoofdpijn boven of achter uw ogen of in de slaapstreek. Bewegingen van uw hoofd kunnen de heftigheid van de hoofdpijn voor korte tijd veranderen. Knijpen in de nek-schouderspier of drukken tegen het achterhoofd net onder de haargrens is pijnlijk.
Hoe komt dat?
Door grotere of langduriger aanspanning van uw nek/ schouderspieren kunnen de spieren te gespannen raken. Aanhoudende eenzijdige bewegingen of stress kunnen hiervan de oorzaak zijn. Ook kunnen de spieren meer en langduriger aanspannen bij het te weinig , of juist te makkelijk, bewegen van de gewrichtjes tussen de wervels in nek en bovenrug. Als dit niet te lang duurt zullen de spieren vanzelf weer herstellen.
Bij langere of herhaaldelijke belasting zullen de spieren meer gaan verstijven ( door kou kan dit nog sneller gaan) en hun rekbaarheid / souplesse neemt af. Vanuit de spieren zelf, maar ook vanuit hun aanhechting aan bv. de schedelrand ontstaat een pijngevoel.
Deze pijn projecteert zich vrijwel altijd naar het voorhoofd en slaapgebied. ( bij veel mensen kan dit ook gepaard gaan met een lichte vorm van duizeligheid/ zweverig)
Hoe lang gaat dat duren?
Bij lichte irritaties waarbij ook de oorzaak vermeden wordt kan dit probleem binnen enkele dagen tot uiterlijk 1 a 2 weken spontaan herstellen. Bij aanhoudende spierspanning en verstijving zal de hoofdpijn langer aanhouden, veelal in wisselende mate van heftigheid , soms één of enkele dagen weg zijn, maar daarna weer op komen zetten.

Bij negeren van de klacht en aanhouden van de
oorzaak zal het langer gaan duren en kan het zelfs
tot een chronische klacht ontwikkelen.
      Wat zijn de gevolgen?
      Bij aanhouden van de oorzaak en de
spierspanningen  zal de hoofdpijn een meer
chronisch karakter krijgen.

Het innemen van pijnstillers zoals paracetamol of ontstekingsremmers ( zoals ibuprofen ) zal de pijn meestal slechts tijdelijk verminderen. ( de achterliggende oorzaak van de klacht wordt hiermee immers niet verholpen)

Hoe gaat het over?
Hoe sneller de oorzaak (overbelasting, houding, stress) aangepakt wordt des te sneller herstelt de klacht.
Wat u er zelf aan kunt doen: Zodra u de verschijnselen van de klacht bemerkt is het belangrijk eenzijdige en/of zware werkzaamheden te minderen. Het verminderen van langdurige stress is ook belangrijk, maar soms lastiger .
Indien deze maatregelen niet afdoende zijn en de hoofdpijn klacht langer dan 2 a 4 weken  aanhoudt , is hulp nodig.
Uw huisarts zal veelal ontstekingsremmende medicijnen voorschrijven. In combinatie met bovengenoemde maatregelen kan dit bij niet al te heftige en kortdurende klachten helpen.
Als de klacht niet voldoende verdwijnt of toch weer terugkomt is begeleiding van de fysiotherapeut noodzakelijk.
U kunt zich voor deze klacht zonder verwijsbrief direct bij de fysiotherapie aanmelden.
Na een nauwkeurig onderzoek naar de oorzaak en de stoornissen zal een adequate behandeling in meer dan 90% tot herstel leiden.
Veelal zullen de behandelingen aangevuld worden met adviezen en oefeningen om de gewrichten en spieren zo goed mogelijk soepel te houden.
Publicatiedatum: 31-07-2017


« Terug naar het overzicht